Інститут фізики напівпровідників ім. В.Є. Лашкарьова НАН України
Національна академія наук України

Відділ теоретичної фізики

kochelap

Керівник

чл.-кор. НАН України, проф.

Кочелап Вячеслав Олександрович

Локоть Любов Омелянівна
н. с., канд. ф.-м. наук
  Raichev1

Райчев Олег Едуардович
пров.н. с., д. ф.-м. наук
Тел.:525-62-92

ст. н. с.

Сингаївська Галина Іванівна
м. н. с.

Дослідження

Основні напрямки наукової та науково-організаційної діяльності:

• Фундаментальні проблеми теорії твердого тіла. Аналіз властивостей напівпровідників, діелектриків та квантових гетеро структур на їх основі. Вивчення фононної та електронної підсистем напівпровідників. Дослідження електрон-фононної взаємодії. Властивості напівпровідників, діелектриків та квантових гетеро структур в умовах рівноваги. Фундаментальні питання оптики напівпровідників. Теорія стохастичних явищ.
  • Проблеми кінетики носіїв заряду та фононів у напівпровідниках, мікро- та наноструктурах. Основи електронного переносу у гетеро структурах. Електронний транспорт під дією сильних електричних полів. Теорія гарячих носіїв. Електронні флуктуації. Електронні явища в обмежених напівпровідниках (класичні розмірні ефекти).
  • Високочастотні та надвисокочастотні властивості напівпровідників та гетеро структур на їх основі. Взаємодія терагерцових коливань з напівпровідниками. Збудження терагерцового випромінювання. Генерація когерентних фононів суб- та терагерцового діапазону.
  • Фізика напівпровідникових приладів для наноелектроніки та оптоелектроніки: гетеро структурних транзисторів, резонансно-тунельних діодів, генераторів мікрохвильового випромінювання, зокрема у терагерцовій ділянці спектру, генераторів когерентних фононів. Розробка методів пригнічення електричних флуктуацій та шумів у мікро- та наноструктурах.

Досягнення

Найбільш вагомі наукові і науково-технічні результати:

• Відкриття додаткових електромагнітних хвиль у кристалах з просторовою дисперсією.
  • Побудова теорії електрон-фононної взаємодії у напівпровідниках (полярон, конденсон). Відкриття нового механізму електрон-фононної взаємодії пропорційної електричному полю. Гігантське підсилення ультразвуку. Теорія електронних фазових переходів в напівпровідниках, обумовлених електрон-фононною взаємодією.
  • Розробка теорії спін-орбітальної взаємодії в напівпровідниках та гетеро структурах на їх основі.
  • Розроблена теорія надпотужних лазерів з хімічною накачкою. Запропоновані газодинамічні рекомбінаційні лазери, лазери ініційовані ударними та детонаційними хвилями. Відкрито явище формування оптичних хвилеводів в реагуючих системах високого тиску. Обґрунтовано принципово новий спосіб отримання потоків з великою густиною синглетного кисню – дисперсний генератор O2(1D) для потужних хімічних лазерів.
  • Розроблено методики розрахунків квантової кінетики електронів та фононів. Побудовано кінетичну теорію електронів у сильних електричних полях. Відкрито ефект багатозначної анізотропії електропровідності у багато долинних напівпровідниках.
  • Відкрито явище охолодження електронів сильних електричним полем. Встановлені механізми пригнічення електронних флуктуацій різних типів у просторово обмежених напівпровідникових зразках. Розроблена теорія суб-Пуассонівської статистики електронів в субмікронних структурах з балістичним транспортом носіїв.
  • Побудовано теорію лінійних та нелінійних явищ у низько вимірних напівпровідникових гетероструктурах.
  • Відкрито явище формування самоузгоджених просторових структур при резонансному тунелюванні електронів та при електро-оптичному ефекті у квантових структурах.
  • Запропоновано та досліджено нові способи генерації терагерцового електромагнітного випромінювання у наноструктурах. Відкрито явище підсилення та генерації короткохвильових акустичних фононів в надгратках та оптичних фононів в нанорозмірних структурах.

Видатні вчені